Zdjęcia, które wywołały skandale
Są takie zdjęcia, które długo, albo i na zawsze pozostaną w naszej pamięci. I nie będzie dzisiaj nic o zdjęciach zapadających w nasze serca ze względu na to, że dokumentują ważne wydarzenia z życia najbliższych…. Dzisiaj o zdjęciach, które wywołały skandale. O zdjęciach stworzonych jak obraz oraz o zdjęciach wykonanych podczas reporterskich misji. O zdjęciach przemyślanych, idealnie skomponowanych i perfekcyjnie zorganizowanych - chciałoby się rzec - wręcz zaprogramowanych na skandal. Ale także i o tych przypadkowych, wykonanych zgodnie z zasadą “decydującego momentu”. Przyjrzyjmy się skandalizującym zdjęciom, ich fotografom i okolicznościom w jakich powstawały!
źródło: Pixabay
Reporterskie ujęcia, które wstrząsnęły światem
Od czasu do czasu dokonuje się zestawień w postaci:
- najlepszych zdjęć świata
- najzabawniejszych zdjęć
- czy zdjęć, które wstrząsnęły światem.
Zdjęcia reporterskie uzyskują różnorodne nagrody i wyróżnienia. Jak pokazuje historia fotografii do zdjęć, które zszokowały świat zaliczonych zostało mnóstwo zdjęć reporterskich. Prawdziwych, niearanżowanych, wykonanych w miejscu, w którym akurat znalazł się fotoreporter.
Do takich zdjęć z pewnością należą:
- zdjęcie przedstawiające 14 kilometrowego grzyba powstałego na niebie po wybuchu bomby atomowej na Nagasaki 9 sierpnia 1945 roku.
- zdjęcie wykonane przez Davida Halberstrama, dziennikarza “The New York Times”, które obrazuje scenę aktu samospalenia przez buddyjskiego mnicha w dniu 12 czerwca 1963 roku
- fotografia fotoreportera Nicka Ut’a, który wykonał zdjęcie biegnącej w jego kierunku nagiej, 9-letniej dziewczynki poparzonej przez wybuch bomby napalmowej. Dziennikarz od razu zawiózł dziecko do szpitala. Przeżyło.
- ujęcie z dnia 11 września 2001 roku, kiedy to dziennikarz agencji Associated Press był świadkiem tragedi World Trade Center. Uchwycił moment skaczącego z okna mężczyzny. Zdjęcie nazwano “upadającym aniołem”.
- zdjęcie reporterskie, które obiegło świat lotem błyskawicy znajdując się w większości mediów i na okładkach ponad 70 gazet to zdjęcie przedstawiające trzyletniego syryjskiego chłopca, który utonął wraz z matką i bratem. Zdjęcie ciała martwego chłopca wyrzuconego na turecką plażę wstrząsnęło opinią publiczną i wpłynęło na politykę migracyjną niektórych państw.
Zdjęcia reporterskie mają niezwykła moc oddziaływania. Zawierają w sobie samą prawdę. Nazywane są fotografią czystą. Fotografie te zwykle są wykonane w decydującym momencie. Często pokazują ogrom tragedii i nie sposób przejść obok takich kadrów obojętnie. Ujęcia wzruszają i dają do myślenia. Jeśli mają moc wprowadzenia na świecie jakichś zmian, to chyba największa satysfakcja dla reportera.
źródło: Wikipedia/Pinterest
Zdjęcia zaprogramowane na szok
Fotografie trafiające do mediów są czasami zaprogramowane na szok. Idealnie przemyślane, skadrowane i wyretuszowane, nie pokazują prawdy, a jedynie jakieś idee, które przyświecają twórcy - to zdjęcia związane z branżą reklamową i medialną. Jakie zdjęcia zszokowały opinię publiczną i rozsławiły fotografów, którzy je wykonali?
- fotografia mody z udziałem 10-letniej Thylane Loubry Blondeau (ur. 2001)
Ówczesne zdjęcia dla magazynu “Vogue” z udziałem dziecka wywołały oburzenie i skandal. Dlaczego? Córkę piłkarza Patricka Blondeau i projektantki Veroniki Loubury wystylizowano na osobę dorosłą i fotografowano w różnych dwuznacznych pozach. Na zdjęciach z różnych sesji zdjęciowych widać bardzo mocno umalowaną dziewczynkę w obcisłych strojach, na wysokich obcasach. Fotografie wywołały ostrą dyskusję na temat tego w jaki sposób powinno się fotografować małoletnie modelki, a bardzo radykalne głosy poddawały propozycje, aby taki sposób pokazywania dzieci na zdjęciach był kategorycznie zabroniony. Wielu specjalistów z dziedziny psychologii wypowiedziało się, że zdjęcia Thylane są znakiem naszych czasów, w których dziecko wystawiane jest “na ocenę świata, zanim jeszcze potrafi sprostać oczekiwaniom dorosłego życia”.
źródło: Pinterest
- United Colors of Benetton i fotograf Oliviero Toskani
Od lat 80-tych XX wieku Oliviero Toskani pracował jako dyrektor kreatywny marki Benetton. Jego zadaniem było stworzenie kampanii reklamowych z pogranicza tematyki społecznej i komercyjnej. Na zdjęciach z wykorzystaniem odzieży marki Benetton Toskani pokazywał tematy tabu: AIDS, rasizm, homoseksualizm, słabości religijne. Najbardziej szokującymi zdjęciami, które trafiły do kampani Benettona było zdjęcie księdza całującego się z zakonnicą! W wielu krajach plakaty i billboardy z tą fotografią były zakazane. Nawet po odejściu Oliviera Toskaniego, który zyskał miano twórcy “najbardziej szokujących kampanii reklamowych świata” marka przez jakiś czas utrzymywała zapoczątkowaną przez Toskaniego drogę. Na przykład kampania “Unhate” z 2011 r. w której pojawiali się wielcy tego świata całujący się ze sobą. Kampania zainspirowała się zdjęciem przedstawiającym pocałunek Leonida Breżniewa - ówczesnego sekretarza Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego oraz przywódcę NRD Ericha Honeckera. Sięgnięto po montaże fotograficzne i jednym z tych, które zostały zdjęte po protestach Watykanu było zmontowane zdjęcie pokazujące całującego się papieża Benedykta XVI. Firma postanowiła od 2015 r.zrezygnować z organizowania szokujących, społecznych kampanii.
źródło: Pinterest
Skandalizujące zdjęcia Davida LaChapella
David La Chapelle uważany jest za prawdziwego boga współczesnej popkultury, spadkobiercę wielkiego innowatora w dziedzinie sztuki współczesnej, reklamy, fotografii i filmu - Andy’ego Warhola. Specjaliści twierdzą, że wiele jego zdjęć nosi miano groteskowych, surrealistycznych, przerysowanych, pełnych przepychów kadrów, które są naszpikowane kiczem. Znawcy tematu uważają, że jego idealnie upozowane i skomponowane kadry można spokojnie nazwać obrazami zamiast fotografiami. Szokujące zdjęcia LaChapella inspirowane są często motywami religijnymi, co powoduje ogromne poruszenie wśród ludzi wierzących. Wykorzystuje symbole i typy ikonograficzne z różnych religii dla osiągnięcia własnych celów. Takie zdjęcia są miksem świata religii ze współczesnością. LaChapelle uważany jest za twórcę, dla którego nie ma nic niemożliwego. Pokazuje jakby plastikową duchowość naszych czasów. Dlatego jego prace są nazywane surrealistycznymi. Zdjęcia są bardzo dynamiczne i widać na nich barokowy przerost formy. Szokują nie tylko tematami, ale również formą. Jego najbardziej kontrowersyjna sesja została umieszczona w albumie i nazwana “Heaven to Hell”. LaChapelle fotografował największe ikony przełomu XX i XXI wieku, tworzył zdjęcia dla najbardziej popularnych firm i marek.
źródło: Pinterest
Shockvertising w reklamie jest od kilkudziesięciu lat skuteczną strategią marketingową. Szokujące zdjęcia bez wątpienia pozwalają zaistnieć i pomagają w karierze. Dramatyczne i chwytające za serce zdjęcia reporterskie ukazujące biedę, tragedie, nieszczęscia dają furtkę do zdobycia prestiżowych fotograficznych nagród i międzynarodowej sławy w środowisku. Zdjęcia nie od dziś wywołują skandale. Jak widać również na przykładzie branży fotograficznej nasz świat idzie w kierunku, w którym przekraczane są kolejne granice estetyki, moralności, prawa, wartości, zwyczajów i norm. Nic na to nie poradzimy jako odbiorcy.