Portfolio fotografa - jak zrobić?
Jak krok po kroku stworzyć swoje fotograficzne portfolio? Takie pytanie wcześniej czy później zadaje sobie każdy fotografujący człowiek. Jeśli już dojrzejemy do tego, aby pokazywać światu swoje zdjęcia, to w dobie XXI wieku mamy ogrom możliwości, by to zrobić. Najczęściej publikujemy w mediach społecznościowych. Prowadzimy też własne blogi czy strony www. W większości przypadków nasze zdjęcia “wiszą” właśnie w sieci. Jeśli jesteśmy już bardziej zaangażowanymi fotografującymi, to świetnie byłoby pomyśleć o własnym portfolio. Jak się do tego zabrać? Dzisiaj właśnie o tym jak zrobić swoje portfolio.
źródło: Pixabay
Wszystko o portfolio...
Określmy - z czym mamy DO CZYNIENIA.
- Portfolio - dosłownie znaczy: TECZKA! SEGREGATOR! Jest to forma prezentacji prac artysty, podsumowanie dorobku twórczego czy pokazanie drogi, jaką w danej dziedzinie przeszedł.
- Portfolio tworzyli dawniej artyści plastycy, później również architekci, fotograficy, copywriterzy, projektanci czy graficy.
- Dobre portfolio, to wizytówka jego autora. To pokaz posiadanej przez niego wiedzy, doświadczenia i umiejętności.
- Jak mawiają obecnie rekruterzy - portfolio jest czasami ważniejsze w procesie przyjęcia kandydata na określone stanowisko - niż CV. Portfolio jako narzędzie będące krokiem do podjęcia konkretnej pracy daje obraz umiejętności i zdolności do pracy na danym stanowisku. Celem portfolio jednak nie zawsze jest tylko i wyłącznie zdobycie pracy w określonym miejscu. Dlatego zawsze warto zadać sobie pytanie o cel jego powstania.
- Wiele osób traktuje tworzenie swojego portfolio jako swoisty “zapis swojej artystycznej drogi”.
- Portfolio, to tak naprawdę Twoja marka.
źródło: Pixabay
Formy portfolio
- Portfolio w formie standardowych wydruków w oprawie z okładką. Taka forma towarzyszyła fotografom przez lata. Wszyscy wiemy jak wygląda, więc nie będziemy się na ten temat rozpisywać!
- Częstym rozwiązaniem jest portfolio ze zdjęciami w formie fotoksiążek. Programy do projektowania fotoksiążek oferują wiele ciekawych rozwiązań. Już same gotowe szablony powodują, że osoba projektująca dla siebie portfolio w formie fotoksiążki ma możliwość wyboru stylistyki i całej oprawy wizualnej. Może też każdą kartę pod tym względem edytować. Portfolio w formie fotoksiążki może wyglądać bardzo zróżnicowanie - okładka, format, kształt, rodzaj papieru (papier matowy lub premium), liczba stron. Można umieszczać zdjęcia na całej powierzchni kart lub w spersonalizowanych ramkach. Można również zdjęcia podpisywać (możliwość doboru fontów spośród całej gamy czcionek).
- Coraz chętniej wykorzystywane są specjalne, dedykowane platformy prezentacyjne w formie elektronicznej. Istnieją na rynku firmy, które oferują swoje usługi w zakresie przygotowania dedykowanej strony fotograficznej oraz jej promocji w sieci. Taka forma portfolio jest bardzo nowoczesna, a jej atutem jest to, że zdjęcia wyświetlają się tak, jak zapragnie je zaprezentować autor. Na platformie prezentacyjnej pokazywane mogą być zdjęcia o różnej jakości i w różnym rozmiarze. Platformę można wykonać nawet samodzielnie na wybranym szablonie, dodając krok po kroku: swoje zdjęcia, treści. Można także optymalizować portfolio pod kątem SEO, czy połączyć platformę wraz z wersją na urządzenia mobilne. Na platformach prezentacyjnych często zdarza się umieszczanie zewnętrznych opinii na temat fotografa, zdjęć, przeprowadzonych sesji czy projektów. Funkcjonują one tam jako “rekomendacje” świadczące o autorze zdjęć.
źródło: Pixabay
Kilka wskazówek jak zrobić portfolio?
Profesjonalni doradcy wskazują na kilka ważnych kroków, które należy “przejść”, aby stworzyć ciekawe, dobre, przykuwające uwagę portfolio:
Krok pierwszy - określ swój cel
Określ swój cel. Po co tworzysz portfolio? Dla siebie? Dla przyszłych klientów? Dla promowania konkretnego pomysłu, dziedziny, branży? Starasz się o pracę na konkretnym stanowisku?
Krok drugi - wybierz zdjęcia
Każdy Ci to powie, że muszą być to zdjęcia NAJLEPSZE. Najlepsze pod względem technicznym, tematycznym, estetycznym. Najlepsze - czyli na przykład takie, które wyróżniają Ciebie od innych fotografów! Świetną i bardzo praktyczną wskazówką jest ta, żebyś pogrupował zdjęcia w cykle. Rozważ konkretne uszeregowanie swoich projektów w spójne kategorie. Dobra selekcja swoich prac, to gwarancja sukcesu. Może niekoniecznie musisz robić to sam? Zaproś kogoś do tego etapu pracy nad portfolio!
Krok trzeci - zastanów się nad wyglądem portfolio
Przemyśl układ, format, wygląd techniczny portfolia. Rozrysuj, rozpisz to, co chcesz ostatecznie uzyskać. Każde portfolio jest jak dobra powieść! Powinno mieć zaskakujący wstęp, opowieść wraz z punktem kulminacyjnym i świetne zakończenie! Ważne jest też ułożenie zdjęć obok siebie. Problemy? No tak. Mogą się pojawić, bo niektóre zdjęcia są pionowe, a inne poziome. Jedne są z lotu ptaka, inne z perspektywy żabiej. Pomyśl czy będą pasowały umieszczone obok siebie zdjęcia o różnej tematyce, kolorystyce, stylistyce? A co się stanie, jeśli już na początku umieścisz swoje najlepsze zdjęcie?! Jak widzisz - do przemyślenia jest WIELE SPRAW!
Krok czwarty - obowiązkowe “must have”
Co powinno zawierać Twoje portfolio?
Kilka informacji o Tobie. Napisz i pokaż się. Przedstaw się, ale nie rozpisuj szczegółowo!
Jak mówią doradcy w temacie - nadaj kontekst swojej fotograficznej działalności.
Zamieść zdjęcie przedstawiające Ciebie.
Możesz się pochwalić jakąś nagrodą? Stypendium? Pracą z fajnym klientem? Udziałem w interesującym projekcie? Zamieść te wiadomości bez zbędnych opisów.
W niektórych portfoliach zamieszcza się loga firm, z którymi fotograf współpracował na swojej zawodowej drodze lub wręcz rekomendacje od pracodawców/partnerów w działaniach fotograficznych.
Krok piąty - bądź kreatywny!
Kreatywny - czyli wyróżnij się z tłumu poprzez to, co stworzysz! Przykuj uwagę swoim portfolio i pozwól się zapamiętać odbiorcom!
Krok szósty - Twoje portfolio to niekończący się proces kreacyjny
Portfolio, to pokazanie swoich umiejętności w praktyce. Pamiętaj, że tak naprawdę praca nad portfolio nie kończy się nigdy! Tworzenie portfolio jest (jak informują ci, którzy nad nim cały czas pracują) procesem ciągłym. Przygotuj się, że warto je systematycznie aktualizować, przebudowywać. Do tego staraj się codzienne promować siebie w social mediach, bo to niezwykle ważne!
źródło: Pixabay
Aby, zaistnieć i być dostrzeżonym, docenionym, stać się rozpoznawalnym w świecie fotografii - nie ma mowy - TRZEBA zbudować swoje portfolio! Portfolia - zwłaszcza te internetowe są coraz częstszym narzędziem rekruterskim i sprawdzają się świetnie w kreatywnych zawodach - w tym wśród fotografów. Czy jest ono jedynym i wyjątkowym narzędziem? Dwa lata temu w stolicy odbyła się swoista konferencja - UWAGA(!) - na której postawiono problem pod hasłem “Portfolio is dead”. Zadano sobie pytanie: “Czy w nadchodzącej, kolejnej dekadzie XXI wieku portfolio nadal jest wizytówką projektanta?” W zasadzie można by zadać to pytanie także i w stosunku do portfolio fotografa?! Może właśnie Ty staniesz się prekursorem technologicznym lub koncepcyjnym w temacie portfolio i stworzysz zupełnie nowa formę prezentacji własnych zdjęć?! Przemyśl to!