Gdzie publikować swoje zdjęcia w sieci - stwórz pierwsze portfolio fotograficzne
W momencie, gdy fotografia staje się dla nas czymś więcej niż sposobem na uwiecznienie urodzin mamy czy pięknych kwiatów rosnących w ogródku, zaczynamy zastanawiać się nad pochwaleniem się osiągnięciami przed szerszą publiką. Niekoniecznie chcemy od razu zarabiać, ale dzięki publikowaniu zdjęć w sieci możemy zyskać wiele cennych wskazówek od innych pasjonatów czy profesjonalistów. Myślimy o zostaniu profesjonalnym fotografem? Do tego również będziemy potrzebowali portfolio, które będzie wizytówką naszych umiejętności i spojrzenia na świat. W końcu kilka podstawowych parametrów umie opanować każdy z nas, jednak sposób patrzenia i oddawania emocji na zdjęciach to już kwestia indywidualnego stylu.
Co to jest portfolio?
Portfolio mówiąc najprościej to teczka z przykładowymi pracami artysty, która ukazuje jego dokonania, próbki, zdjęcia, które mają służyć ocenie jego umiejętności. Osoby pracujące w branży kreatywnej są praktycznie zmuszone do posiadania "folio", które daje możliwość uzyskiwania zleceń czy zamówień na swoje usługi. Nawet w czasie składania podań o przyjęcie na uczelnię wymaga się oddania określonej liczby prac, które dokumentują umiejętności kandydata. Fotografowie są doskonałym przykładem zawodu, który bez teczki po prostu się nie obejdzie.
Dawniej portfolio ze względów technicznych musiało być wykonane w wersji papierowej, którą można było pokazać potencjalnym klientom lub pracodawcom. W erze komputerów i Internetu opublikowanie zdjęć w sieci to konieczność. Powiedzenie, że jeśli nie ma cię w Internecie nie istniejesz, staje się w tym przypadku w 100% trafne.
Jak przygotować portfolio?
Zanim przejdziemy do konkretnej listy portali, na których warto publikować swoje zdjęcia, musimy zastanowić się nad różnymi formami portfolio i zapoznać się ze wskazówkami, które pomogą nam je poprawnie przygotować.
1. Prezentacja zdjęć online
Najpopularniejszym sposobem na pokazanie swoich zdjęć jest umieszczenie ich na własnej stronie internetowej lub w jednym z serwisów związanych z fotografią. Plusem tego rozwiązania jest dostęp do szerokiego grona odbiorców, gdyż wystarczy podać link, pod którym dowolna osoba w Polsce i na całym świecie będzie mogła zobaczyć nasze prace. Oczywiście decydując się na tą formę, należy wykonać sumienny research, który pozwoli wybrać najlepszą opcję. W inny sposób prezentuje dzieła znany w swoich kręgach profesjonalista, inaczej lokalny fotograf, a jeszcze inaczej osoba podnosząca swoje umiejętności, której niekoniecznie zależy na zarobku. Minusem tego rozwiązania jest duża konkurencja, wśród której możemy pozostać po prostu niezauważeni, jeśli nie podejmiemy dodatkowych działań.
2. Portfolio na nośniku CD/DVD lub pamięci flash
Drugim sposobem na prezentację swoich prac jest nagranie ich na nośnik CD/DVD lub pamięć typu flash. Jest to jednak metoda dla tych, którzy chcą osobiście pokazać zdjęcia wybranym osobom. Wada tego rozwiązania to oczywiście bardzo ograniczony zakres odbiorców. Plusem może być jednak to, że przekazując swoje CD wybranej osobie zdobywamy jej pełną atencję, nie ma ona bezpośredniego porównania konkurencji i najprawdopodobniej będzie czuła się zobowiązana do skorzystania z naszych usług (jeśli w takim celu przekazaliśmy próbkę swoich prac). Pamiętajmy jednak o jednym - zwykłe wrzucenie plików jpg na płytkę nie zapewni nam pochwał ani zaangażowania. Profesjonalni fotografowie przygotowują prezentacje ze zdjęć wraz z podkładem muzycznym, przejściami itd.
3. Portfolio w formie papierowej
Najstarszym typem portfolio jest oczywiście wersja papierowa czyli wydruk, który wbrew pozorom nadal jest wykorzystywany przez profesjonalistów. Największą zaletą tego rozwiązania jest bardziej ekskluzywny wygląd zdjęć. Jeśli nie wierzycie, porównajcie wydrukowaną odbitkę cyfrową do pliku jpg w komputerze. Szeroki wybór papierów fotograficznych, ich grubości, efektów (np. mat/błysk) potrafi poprawić ostateczny wygląd zdjęcia. Jeśli dodatkowo umieścimy odbitki w eleganckim albumie lub w pięknej teczce, zachwycimy każdego klienta, który często widzi zdjęcia przez pryzmat tego, jak wyjdą po złożenie zamówienia w fotolabie cyfrowym.
Co powinno znaleźć się w portfolio?
Zdjęcia! Jednak które i w jaki sposób posegregowane? Jaka ilość będzie odpowiednia? Każdy, kto po razy pierwszy podchodzi do tematu stworzenia galerii swoich prac w wersji online czy papierowej, upada pod gradobiciem pytań.
Jeśli zdecydowaliśmy się na konkretny sposób prezentacji zdjęć (online/CD itd.), będzie nas oczywiście ograniczał swoimi możliwościami. Zapomnijmy jednak o nim na chwilę i zastanówmy się, jaka liczba zdjęć będzie odpowiednia do umieszczenia w folio. Trudno o konkretną odpowiedź, jednak zarówno za mała, jak i za duża ilość zdjęć świadczy o braku doświadczenia. Przyjmuje się, że w portfolio fotografa powinno znaleźć się ok. 20-30 fotografii. Nie są to sztywne ramy, gdyż może okazać się, że ze względu na różnorodność tematów lepiej zdecydować się np. na 50 najlepszych kadrów. Miejmy jednak na uwadze to, że spora ilość zdjęć zniechęca każdego widza, który zamiast odczuwać pożądany niedosyt, ma wrażenie przesady.
Które zdjęcia powinni znaleźć się w portfolio fotografa? Na pewno nie najlepsze i nie najgorsze! Dlaczego? Jeśli dodamy do galerii najgorsze zdjęcie, potencjalni klienci czy oceniający nasze prace użytkownicy mogą zacząć się zastanawiać nad naszym poziomem i umiejętnościami. Lepiej nie wywoływać wilka z lasu. Jeśli natomiast dodamy naszą najlepszą pracę, może okazać się, że Klient będzie spodziewał się zdjęć na jej poziomie. Co zrobimy jeśli nie uda nam się spełnić jego oczekiwań? Podsumowując, najlepszą opcją jest wybranie dobrych, ale raczej przekrojowych zdjęć ukazujących nasze zainteresowania i umiejętności.
Każde folio, nawet prezentowane online, powinno mieć umowny podział na początek, rozwinięcie i zakończenie. W praktyce oznacza to, że grupując zdjęcia nie możemy wprowadzać zamieszania, wśród którego zaczynamy np. zachodem słońca, przechodzimy do zdjęć makro, a na końcu wrzucamy kilka ujęć młodej pary. Każda osoba oglądająca takie portfolio fotografa zada sobie pytanie o to, "co autor miał na myśli?". Jeśli chcemy umieścić w portfolio np. 20 ujęć z wakacji, gdyż najbardziej fascynuje nas fotografia podróżnicza, zacznijmy delikatnym wschodem słońca, w rozwinięciu zaciekawmy widza krajobrazami, a zakończmy np. efektownym zachodem słońca.
Odnośnie grupowania zdjęć musimy zastanowić się, jak najlepiej złączyć je w cykle. Najlepszym wyborem będzie podzielenie ich tematycznie - w przypadku portfolia online podział na zdjęcia portretowe, fotografię krajobrazu czy makrofotografię itd. Lepiej, aby nasze foldery czy podstrony zawierały kilka tematycznych ujęć, niż były nieprzemyślaną kompozycją. Cykle fotografii powinny ze sobą korespondować - nawet ujęcia w jednym folderze mogą być lepiej lub gorzej ułożone.
Gdzie publikować swoje zdjęcia w sieci - 9 najlepszych miejsc do założenia portfolio
Można śmiało powiedzieć, że dotarliśmy w końcu do sedna całej sprawy czyli tego, gdzie publikować swoje zdjęcia w sieci. Wybraliśmy dla was 10 najlepszych (w naszej opinii) serwisów i stron, które umożliwiają nie tylko stanie się znanym fotografem i zbudowanie bazy klientów, ale pomagają w rozwijaniu swojej pasji. W końcu można fotografować również z pasji, która z czasem może przerodzić się w coś więcej.
Wix
Wix to jedna z wielu możliwości zbudowania własnej strony www, na której umieścimy portfolio graficzne. Za dodatkową opłatą możemy nawet otrzymać własną domenę, bez oznaczenia platformy. W porównaniu do innych serwisów tego typu, jest on bardzo prosty w obsłudze i nie wymaga znajomości kodu. Oczywiście na wstępie otrzymujemy dostęp do bazy szablonów, które możemy także zakupić w sieci. Strony postawione w Wix prezentują się bardzo profesjonalnie, dlatego warto wybrać go jako miejsce do stworzenia pierwszego profesjonalnego portfolio.
Blogger
Duży serwis blogowy stworzony w 1999 roku, który aktualnie rozwija się pod skrzydłami Google. Jest zsynchronizowany z Picasa Web Albums i daje nam możliwość bezpłatnego korzystania z przestrzeni dyskowej 15 GB. W prosty sposób możemy stworzyć swojego bloga, który będzie pełnił funkcje portfolio fotograficznego. Wielu początkujących fotografów wybiera to miejsce ze względu na prostotę i możliwość dodawania etykiet, dat czy opisów do swoich zdjęć.
500 px
Serwis 500 px to miejsce, które upodobali sobie profesjonalni fotografowie z całego świata. Dzięki niemu nie tylko opublikujemy swoje prace w sieci, ale będziemy często oceniani i komentowani. Serwis jest bardzo lubiany w branży fotograficznej ze względu na ogromną ilość inspiracji, które pomogą nam rozwinąć skrzydła. Warto wiedzieć, że za pomocą 500px możemy także wystawić zdjęcia na sprzedaż.
Digart
Polski portal, w którym początkujący i bardziej zaawansowani artyści publikują swoje prace. Jeśli nie jesteśmy pewni jakości swoich prac, boimy się krytyki lub nie chcemy wydawać pieniędzy na hosting czy domenę, warto skorzystać właśnie z Digart'a. Użytkownicy mają możliwość polubienia danego zdjęcia lub jego skomentowania. Można brać udział w wielu dyskusjach tematycznych czy wygrać nagrodę w jednym z organizowanych konkursów.
PhotoBlog
Odmiana blogu, który służy tylko do publikacji zdjęć. Dawniej PhotoBlog był miejscem, w którym użytkownicy opisywali swój dzień czy emocje za pomocą fotografii. Aktualnie jest on wykorzystywany również przez fotografów. Co ciekawe, jest on zaliczany do jednego z pierwszych serwisów społecznościowych o polskich korzeniach. Na PhotoBlog'u nie mamy jednak opcji umożliwiających grupowanie zdjęć i budowanie w pełni profesjonalnego wizerunku, ale jak na początek serwis powinien spełnić zadanie prostego portfolio.
Flickr
Flickr jest serwisem do przechowywania oraz publikacji swoich zdjęć. Jego historia sięga czasów Facebook'a, jednak służy on wyłącznie początkującym i profesjonalnym fotografom. Plusem jest łatwa możliwość dzielenia się zdjęciami oraz dostęp do informacji EXIF, które są na ogół widoczne dopiero po zainstalowaniu specjalnego oprogramowania. Dzięki serwisowi możemy sprawdzić statystyki oglądalności, komentować inne zdjęcia czy przedstawić klientowi zestaw ujęć do selekcji.
Behance
Profesjonalny portal zrzeszający najlepszych grafików i fotografów. Może być podstawą do stworzenia naszego pierwszego w pełni profesjonalnego portfolio, które będą oceniały inne osoby z branży. Behance warto wybrać szczególnie dlatego, że często jest źródłem najlepszych prac, które ogląda naprawdę wysublimowana publika. Na portalu firmy rekrutują również swoich pracowników, dlatego jeśli chcemy na poważnie zająć się fotografią i np. znaleźć zlecenia lub otrzymać propozycję współpracy, powinniśmy się na nim znaleźć.
Największy portal społecznościowy, który w dniu dzisiejszym posiada kilkadziesiąt milionów aktywnych użytkowników. Sama platforma nie jest przeznaczona do publikowania zdjęć, jednak umożliwia tworzenie albumów, grupowanie plików i dodawanie ich np. do osi czasu. Facebook może być podstawą do założenia bardziej profesjonalnego portfolio lub pomocą w promowaniu własnej strony. Opcją godną uwagi jest organizowanie konkursów, promowanie swoich postów, którymi mogą być zdjęcia czy dostępność licznych grup tematycznych. Grupy już jakiś czas temu przejęły użytkowników forów internetowych - to tam możemy dodać swoją pracę i czekać na szczere opinie innych osób pasjonujących się fotografią.
Wordpress - własna strona
Ostatnią godną polecania opcją jest założenie własnej strony www opartej na platformie Wordpress. Założenie bloga i wybranie odpowiedniego szablonu możemy wykonać bezpłatnie, jednak jak nietrudno się domyślić, zewnętrzne projekty będą lepiej dostosowane do naszej wizji. Decydując się na tą opcję dostajemy przede wszystkim wręcz nieograniczone możliwości pokazania naszych zdjęć, jednak musimy wykupić hosting oraz domenę, z czym wiążą się dodatkowe stałe koszty. Portfolio na własnej stronie jest jednak niezbędne, jeśli po czasie okaże się, że zaczynamy budować bazę swoich Klientów. Świadczy to o naszym profesjonalizmie i jednocześnie jest możliwością do stworzenia oryginalnego wizerunku marki.
Warto jeszcze wspomnieć o serwisie Instagram, który posiada obecnie setki milionów zarejestrowanych użytkowników na całym świecie. Jest on numerem jeden wśród platform społecznościowych, które bazują na fotografii. Serwis umożliwia dzielenie się zdjęciami, które opisujemy głównie za pomocą hashtagów. Instagram jest doskonałym miejscem do promocji swoich fotografii, które mają szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, jednak nie sprawdza się w przypadku pierwszego portfolio fotograficznego.
Publikuj swoje zdjęcia w sieci bez obaw
Stworzenie pierwszego portfolio fotograficznego to zawsze dreszczyk emocji przed nieznanym i możliwość rozwinięcia swoich skrzydeł. Jeśli pasjonujemy się fotografią, przemyślmy odpowiedni dobór zdjęć, ich podział tematyczny i wybierzmy najlepszy serwis, które spełni wszystkie nasze oczekiwania. Pamiętajcie również o tym, że każdy fotograf ma przynajmniej kilka miejsc, w których publikuje swoje zdjęcia! W końcu im szersza grupa odbiorców, tym większe szanse na rozwój, a nawet znalezienie klientów.
Gdzie publikujecie swoje zdjęcia? Czy najlepsze z nich zdobią wasze ściany np. pod postacią awangardowego FotoKalendarza?