Fotografia i kolory
Kolory na zdjęciach są jednym ze środków wyrazu artystycznego. Znani na świecie fotograficy kolorami najczęściej przekazują emocje na wykonanych przez siebie zdjęciach. Pstrykamy mnóstwo zdjęć okazjonalnych, ale robimy również zdjęcia produktów, portrety czy utrwalamy na zdjęciach ulubione krajobrazy. Na każdym z tych ujęć jednym z najważniejszych elementów jest kolor. Zdjęcia w albumach naszych dziadków są czarno-białe, rzadziej w odcieniach sepii czy zgniłej zieleni. Dlaczego stare zdjęcia wywoływano w sepii, pisaliśmy już TUTAJ. Dawne zdjęcia powstawały w zupełnie odmiennej od dzisiejszej technologii. Niektórzy z nostalgii za czarno-białą fotografią odejmują barw swoim zdjęciom cyfrowym za pomocą jednego kliknięcia. O tym, jak zamienić zarchiwizowane zdjęcia swoich przodków z czarno-białych na kolorowe, pisaliśmy TUTAJ. Dzisiaj zachęcamy do zapoznania się z poradnikiem – Jak ważne dla fotografa są kolory. Zapraszamy do lektury!
źródło: Pixabay
Kolor i barwa
Kolor? Barwa? Czym tak naprawdę są? Kolor traktujemy jako coś namacalnego – na przykład jako farba nałożona na obraz o określonym natężeniu. Otaczamy się kolorowymi przedmiotami, przebywamy w kolorowych wnętrzach. Barwa traktowana jest jako zjawisko fizyczne, optycznie związane ze światłem i widzeniem. W mowie potocznej słowo barwa i kolor używamy jako synonimów. Biel, czerń i szarość też uważamy za kolory, choć nie ma takich barw w widmie światła. Malarze czasami nazywają biel, czerń i szarość „nie kolorami”. Barwa to zjawisko, percepcja naszego mózgu na odbite przez obiekt światło. O barwie często mówi się w kontekście odcienia, nasycenia i jasności. Specjaliści od pierwszych, angielskich liter tych pojęć używają skrótu HSL. Osoby pracujące w programach graficznych znają takie pojęcie – np. w programie Lightroom można dokonywać w zakładce HSL korekt barw na zdjęciu z wykorzystaniem odpowiednio oznaczonych suwaków.
źródło: Pixabay
Koło barw, czyli związki między kolorami
O barwie pisali już starożytni. Cała historia malarstwa to także rozwój nauki, którą możemy nazwać optyką lub teorią barw. Nauka o postrzeganiu kolorów jest związana z widzeniem jako zjawiskiem fizycznym, ale również z tym, jak funkcjonują kolory w danej kulturze, czy z określeniem, w jaki sposób kolory oddziałują na człowieka i jakie budzą w nim emocje. Koło barw, które uczniowie poznają na plastyce w szkole podstawowej, zostało opracowane przez Izaaka Newtona w XVII wieku i to właśnie ono powinno służyć nam jako podstawowa wiedza o łączeniu i doborze barw. To Newton dokonał opisu rozszczepienia światła przez pryzmat. Tak wyróżniono kolory podstawowe i kolory pochodne powstałe poprzez zmieszanie barw podstawowych.
źródło: Pixabay
Jak dobierać kolory do zdjęć?
W doborze kolorów na zdjęciach z pewnością pomaga wiedza o barwie. Dlatego ważne, aby nawet początkujący fotografujący wiedział, co to jest i jak korzystać z koła barw.
Koło barw pomaga nam wyróżniać kolory:
- ciepłe i zimne,
- analogiczne (leżące blisko siebie, uważane za najbardziej harmonijne zestawienia),
- barwy dopełniające (wzmacniają kontrast i przykuwające uwagę),
- monochromatyczne (różne odcienie tego samego koloru, uzależnione od jego nasycenia i jasności),
- barwy triadyczne (trzy barwy wzajemnie się wzmacniające i tworzące spory kontrast, oddalone od siebie w równych odstępach na kole barw),
- tetrady (zestawienia 4 kolorów, po dwie pary zestawień dopełnieniowych).
źródło: Pixabay
Jak sprawdzić, czy kolory na zdjęciach się gryzą?
W sprawdzeniu, jakie kolory będą się ze sobą gryzły, mogą nam pomóc specjalne strony w internecie z odpowiednimi algorytmami i całą paletą ustawień. Jest to bardzo ważne, aby na początku swojej drogi fotograficznej posługiwać się którąkolwiek z zaproponowanych stron. Zwłaszcza w przypadku osób, które fotografują modę, wykonują zdjęcia produktowe czy zajmują się fotografią kulinarną. Jak sprawdzić czy kolory na zdjęciach sie gryzą? Jak dobrać kolory, aby zdjęcia było estetyczne, a jego odbiór harmonijny?
Polecamy:
- color.adobe.com
- paletton.com
- colorhailpixel.com
- colourlovers.com
- colourco.de
- canva.com/colors/color-palette-generator
źródło: Pixabay
Modele kolorystyczne, o których powinien wiedzieć każdy fotograf
- model RYB – red/czerwony, yellow/żółty, blue/niebieski – wyróżnia te barwy jako podstawowe, kolory pochodne zaś to pomarańcz, zieleń i fiolet. Za najbardziej dysonansowe połączenia kolorystyczne uważa się kolory dopełniające, czyli barwy leżące w kole barw naprzeciwko siebie. I tak naprzeciwko czerwonego leży zielony, naprzeciwko niebieskiego leży pomarańczowy, a naprzeciwko żółtego znajduje się fioletowy. Połączenie tych kolorów na naszym zdjęciu sprawi, że oglądający nie przejdzie obok takiej fotografii obojętnie!
- model RGB – red/czerwony, green/zielony, blue/niebieski – to kolory podstawowe dla modelu RGB i to właśnie ze zmieszania tych barw powstają żółty, cyjan i magenta. Ten model kolorów specjaliści nazywają addytywnym. Model RGB stosowany jest na wyświetlaczach monitorów i innych urządzeń.
- model CMYK – cyjan/odcień niebieskiego, magenta odcień fuksji, yellow/żółty, black/czarny lub tzw. kolor kluczowy, czyli key kolor. Kolory te odnoszą się do pigmentów stosowanych w drukarkach poligraficznych. Ten model barwny znany jest w środowisku grafików i poligrafów. Jako fotograf powinieneś jednak wiedzieć, co to znaczy zapisać zdjęcie w CMYK-u! Jest to ważne w przypadku gdy Twoje zdjęcia zostaną wydrukowane w większych formatach w drukarni do celów np. ekspozycyjnych.
źródło: Pixabay
Jeśli robisz zdjęcia w formacie RAW
Jeśli robisz zdjęcia w formacie RAW, to należy je zedytować. Postprodukcja związana z obróbką zdjęcia jest ważną częścią pracy fotografa. Korekcja polega zwykle na dokonaniu zmian ekspozycji, jasności, kontrastu, korekt kolorystycznych. Edytować można również inne formaty zdjęć. Każdy pracujący w programach graficznych do obróbki fotografii sam decyduje o tym, jak finalnie wygląda zdjęcie. W niektórych przypadkach obniża lub podwyższa się ekspozycję, czasami dokonuje tzw. desaturacji, np. w światłach niektórzy lubią ustawiać chłodne odcienie, w cieniach (w zależności od zdjęcia) ciepłe lub zimne, a w średnich tonach ciepłe. Jakie mamy narzędzia do obróbki w programach graficznych, jeśli chodzi o edycję koloru?
- krzywe – dzielą się na kanały RGB, zmian można dokonywać we wszystkich kanałach naraz bądź w każdym z kanałów osobno,
- balans bieli – tym narzędziem możemy ochładzać lub ocieplać kolory na naszym zdjęciu,
- HSL – to narzędzie wpływa na odcień, nasycenie i jasność (jaskrawość), możemy pracować nimi dla każdego koloru osobno,
- inne narzędzia do edycji kolorów jak: jaskrawość/nasycenie, tryby mieszania warstw, filtry.
źródło: Pixabay
Fotografia i kolory – porady
Podczas sesji zdjęciowych, wykonując zdjęcia, należy przemyśleć dobór kolorów poszczególnych przedmiotów. Oto kilka sprawdzonych porad:
- kolory neutralne traktuj jako bazę – biały, czarny, szary, kolory pastelowe lub kolor beżowy czy kremowy – uspokajają kompozycję i dają dobrą bazę dla innych kolorów,
- dodawanie kolorów do koloru neutralnego – jeśli w tle stosujesz kolor neutralny, to jeden przedmiot lub kilka przedmiotów może być w bardzo intensywnym kolorze lub w zbliżonych kolorach,
- ogranicz liczbę przedmiotów w intensywnych barwach, stosuj jeden lub dwa takie kolory – nie więcej!
- o doborze kolorów fotografowanych obiektów możesz zadecydować, bazując na zasadach wynikających z koła bara (system monochromatyczny, triadyczny, analogiczny, tetradyczny, dopełnieniowy),
- obserwuj kolory i oceniaj, czy one do siebie pasują, posługując się dostępnymi aplikacjami pomagającymi w doborze barw,pamiętaj, że zawsze dobrze wyglądają na zdjęciu barwy z tej samej rodziny kolorów – żółcienie, brązy, niebieskości, czerwienie, szarości.
- podobnie ma się ze zróżnicowaniem barw pod względem temperatury – świetnie sprawdzają się zastosowane barwy ciepłe lub zimne, czyli zestawiaj barwy w ramach rodziny kolorów zimnych lub ciepłych,
- podczas postprodukcji możesz edytować wiele właściwości kolorów, pamiętaj jednak, że im większa różnica pomiędzy barwami w modelu RGB, tym bardziej kolory będą nasycone.
źródło: Pixabay
Kolorystyka zdjęć jest jednym z najważniejszych wizualnych elementów zdjęcia oddziałujących na widza – obok tematu czy kompozycji fotografii. Historia fotografii pokazuje, że kolor zepchnął czerń i biel z piedestału i zaczął królować.. Fotografie barwne są obecnie zdecydowanie chętniej wykonywane niż czarno-białe. Nad kolorem naszych zdjęć można pracować na etapie ich wykonywania, ale również podczas obróbki cyfrowej plików. Warto mieć choćby podstawową wiedzę z zakresu teorii barw, fizjonomii ich widzenia, oddziaływania psychologicznego na oglądającego nasze zdjęcia. Mamy nadzieję, że ten poradnik będzie wstępem do Twojego dalszego zgłębiania wiedzy na ten temat! A wszystko po to, aby Twoje zdjęcia przekazywały emocje, przykuwały uwagę i były podziwiane przez oglądających!